Auto & Fiscus nieuws

Voorlopig geen aanpassing van de BPM-tabel

Nu de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s via de nieuwe WLTP-methode wordt berekend, is de vraag of de BPM-tabel daar niet op moet worden aangepast. Staatssecretaris Snel van Financiën ziet daar nog geen aanleiding voor. Dat schrijft hij aan de Tweede Kamer. De tarief van BPM, de aanschafbelasting op de registratie van nieuwe auto’s, is bijna helemaal afhankelijk van de CO2-uitstoot. Vanaf 1...

Lees meer..

Huren van de werkgever kan leiden tot bijtelling

Kun je door het huren van de auto van je werkgever de bijtelling voor privégebruik voorkomen? In de jurisprudentie zijn er helaas voorbeelden waarin de huur leidde tot een bijtelling. Zo ging het bijvoorbeeld om een medewerker van een bedrijf van wie de belastingdienst over drie jaren de rittenregistratie controleerde. Met die rittenregistraties wilde deze medewerker de bijtelling over zijn...

Lees meer..

Verkeersboete toch aftrekbaar?

Helaas komt het soms toch voor: Een verkeersboete voor bijvoorbeeld een snelheidsovertreding. Maar is zo’n boete aftrekbaar van de winst van de onderneming? Als de boete is opgelegd voor een auto van de zaak die door een werknemer wordt gebruikt, komt die boete normaalgesproken bij het bedrijf binnen. Als de werkgever besluit de boete niet op de berijder te verhalen, is dat in principe belast...

Lees meer..

Planbureau Leefomgeving: auto van de zaak belangrijk voor vergroening

Auto’s van de zaak zorgen voor bijna 25% van de jaarlijkse totale CO2–uitstoot door het Nederlandse personenautoverkeer en spelen daarmee een belangrijke rol in de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Uit de evaluatie ‘Fiscale vergroening en de auto van de zaak’ van het Planbureau voor de Leefomgeving blijkt dat de gedifferentieerde bijtelling op de auto van de zaak in de periode van 2011...

Lees meer..

Prinsjesdag en de plannen voor 2019

Op Prinsjesdag heeft het kabinet de fiscale plannen voor het nieuwe jaar aan de Tweede Kamer aangeboden. Hieronder zetten wij de belangrijkste maatregelen voor 2019 op een rij die u als automobilist raken. Bijtelling De bijtelling houdt in 2019 een standaardtarief van 22% van de catalogusprijs. Nulemissieauto’s krijgen hierop ook in 2019 een korting, zodat de bijtelling voor deze auto’s 4%...

Lees meer..

De bijtelling na afloop van de 60-maandsperiode

Heeft een auto van de zaak een bijtellingskorting, dan is de duur daarvan in principe 60 maanden. Maar wat gebeurt er na die 60 maanden? De afgelopen jaren zijn er veel auto’s van de zaak ingezet met een bijtellingskorting. De bijtelling varieerde afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. In plaats van het gebruikelijke bijtellingstarief van 25% van de catalogusprijs (voor auto’s met een...

Lees meer..

Controle Verklaring Uitsluitend Zakelijk Gebruik Bestelauto moet binnen redelijke termijn

Berijders die hun bestelauto van de zaak alleen gebruiken voor zakelijke ritten, kunnen de bijtelling voorkomen met een Verklaring Uitsluitend Zakelijk Gebruik Bestelauto. Het voordeel van zo’n verklaring is dat er geen rittenregistratie meer nodig is. Als de belastingdienst vermoedt dat de bestelauto toch privé gebruikt wordt, kan de inspecteur aan werkgever en werknemer vragen om aan te tonen...

Lees meer..

Vanaf 1 september verplichte toepassing WLTP

Vanaf 1 september 2018 wordt de nieuwe WLTP-testmethode van kracht om de CO2-uitstoot voor nieuwe auto’s vast te stellen. De WLTP was weliswaar vorig jaar al ingegaan, maar tot 1 september 2018 alleen voor auto’s met een nieuwe typegoedkeuring. Bestaande modellen met NEDC-typegoedkeuring hoefden vanaf september vorig jaar nog niet opnieuw te worden getest. Dat is vanaf 1 september 2018 wel het...

Lees meer..

Bestelauto ter beschikking of toch niet

Wanneer staat een (bestel)auto van de zaak ter beschikking in de zin van de bijtelling voor privégebruik? In een recente procedure over een bestelauto van de zaak waarvoor geen loonheffing over de bijtelling was ingehouden, komt hiervoor een aantal criteria naar voren. De rechter verwees hiervoor naar een arrest van de Hoge Raad uit 2015: Van ter beschikking stellen van een auto is geen sprake...

Lees meer..

Zelf betaalde kosten niet aftrekbaar van de bijtelling

Zelf door een werknemer aan een derde betaalde (brandstof)kosten kunnen niet afgetrokken worden van de bijtelling voor privégebruik, ook niet als de werknemer zelf meer kosten maakt dan hij aan bijtelling heeft. De vraag komt nogal eens op of kosten die de berijder zelf betaalt, afgetrokken kunnen worden van de bijtelling. Op basis van de jurisprudentie is dat niet het geval. Zo is er...

Lees meer..

Auto in privé voorkomt bijtelling niet

Het hebben van een privéauto is onvoldoende bewijs om onnauwkeurigheden in een rittenregistratie van de auto van de zaak goed te maken. Dat blijkt uit een nieuwe uitspraak van Rechtbank Den Haag. In die situatie ging het om iemand die gedurende 3 gecontroleerde jaren een LS600 van de zaak reed, en privé een Audi Q7 had. Voor de Lexus heeft hij geen rittenregistratie bijgehouden. Weliswaar is...

Lees meer..

Bij wisseling werkgever nieuwe bijtellingskeus mogelijk

Bij wisseling van werkgever kan voor de bijtelling een nieuwe keuze gemaakt worden. Van rittenregistratie naar bijtellen, of andersom. Maar let wel op de privékilometers. Omdat de bijtelling voor privégebruik van een auto van de zaak via de loonadministratie van de werkgever loopt, hebben werknemers met zo’n auto de mogelijkheid om bij wisseling van werkgever ook te wisselen van...

Lees meer..

Bij huis parkeren met groene platen niet toegestaan

Autobedrijven kunnen voor auto’s die tot hun bedrijfsvoorraad behoren of die ter reparatie zijn aangeboden het zogenaamde handelaarskenteken met de bekende groene kentekenplaten gebruiken. Maar het luistert best nauw met de voorwaarden daarvan. Een belangrijke voorwaarde is te lezen in artikel 44 lid 4 van het kentekenreglement: “Een handelaarskenteken mag uitsluitend worden gebruikt indien met...

Lees meer..

Vragen aan Hoge Raad over naheffing buitenlandse auto

Rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft aan de Hoge Raad zogenaamde prejudiciële vragen gesteld over de nieuwe MRB-naheffingsbepalingen voor buitenlandse auto’s. Kort samengevat houden die nieuwe regels in dat naheffing mogelijk is met terugwerkende kracht to het moment waarop de houder van het voertuig zich heeft ingeschreven in het persoonsregister of waarop hij of zij zich had moeten...

Lees meer..

Evaluatie Autobrief II naar Tweede Kamer

Nog net voor het zomerreces heeft staatssecretaris van Financiën Menno Snel de evaluatie van de maatregelen uit Autobrief II naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij concludeert dat de Wet uitwerking Autobrief II heeft geleid tot meer stabiele belastinggrondslagen en vooral in de bijtelling tot minder marktverstoring en minder complexiteit. Tegelijkertijd biedt de fiscale stimulering een belangrijke...

Lees meer..