Auto & Fiscus nieuws

Gebruik zakelijke auto voor andere baan leidt tot bijtelling

Nee, zegt Gerechtshof Den Haag in een recente zaak. In die zaak ging het om een ondernemer die naast haar eigen onderneming ook elders in loondienst werkte. De auto die op de balans van haar eigen onderneming stond, gebruikte zij ook voor het woon-werkverkeer naar die andere onderneming.

Omdat woon-werkverkeer voor de bijtelling zakelijke ritten betreft, was deze ondernemer van...

Lees meer..

Kamervragen over BPM-wijziging door nieuwe WLTP-test

De staatssecretaris antwoordt dat het kabinet ernaar streeft om de totale BPM-opbrengst niet te laten stijgen als gevolg van de WLTP. Bij de omzetting naar een op WLTP-uitstootwaarden gebaseerde BPM-tabel is dan ook grote zorgvuldigheid geboden. Om te komen tot een BPM-tabel waarbij de totale BPM-opbrengst min of meer gelijk blijft, is voldoende inzicht nodig in de WLTP CO2-uitstoot van nieuwe...

Lees meer..

Praktische tips voor de btw-correctie privégebruik

Het vaste percentage kan worden toegepast als er onvoldoende gegevens over het werkelijke gebruik voorhanden zijn. Soms zijn die gegevens er echter wel. Dat kan tot een voordelige uitkomst leiden. De werkelijke kilometerverhoudingen van het privégebruik ten opzichte van het totale aantal gereden kilometers in het kalenderjaar worden dan gebruikt voor de berekening van de btw over het...

Lees meer..

Hoge Raad: Verschil in bijtelling 22 versus 25 procent is toegestaan

Vanaf 2017 is het standaardbijtellingspercentage verlaagd naar 22%. Echter, auto’s met een Datum Eerste Toelating van uiterlijk 31 december 2016 hielden als uitgangspunt een bijtellingspercentage van 25%.

Rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft het beroep in 2017 afgewezen. De belangrijkste reden voor de rechter was de ruime beoordelingsvrijheid van de wetgever en de overweging dat de...

Lees meer..

Update procedure over bijtellingsverschil van 22 en 25 procent

Rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft het beroep in 2017 afgewezen. De belangrijkste reden voor de rechter was de ruime beoordelingsvrijheid van de wetgever en de overweging dat de wetgever bij de wijziging niet zozeer naar milieumaatregelen heeft gekeken, maar vooral naar een gewijzigd kostenpatroon. Door het zuiniger worden van auto’s, dalen de brandstofverbruikskosten bij een gestegen...

Lees meer..

Ook in 2019 milieu-investeringsaftrek voor duurzame mobiliteit

De elektrische auto komt ook in 2019 weer in aanmerking voor MIA. De MIA bedraagt dan 27% over een maximale investering van € 40.000. Voor de waterstofpersonenauto geldt een MIA van 36% over maximaal € 50.000. Op deze auto geldt voor 75% van de investering ook de VAMIL-afschrijving. Op plug-in hybrides wordt geen MIA meer toegekend.

13,5% MIA over de helft van de investering is er voor...

Lees meer..

Concept van het Klimaatakkoord gepresenteerd

Voor de mobiliteit is vooral de uitwerking van de afspraak uit het regeerakkoord over 100% nulemissie nieuwverkopen van auto’s vanaf 2030 belangrijk.

Als een nulemissieauto straks “het nieuwe normaal” is, moet er ook gekeken worden naar uitfasering van de fiscale stimulering van elektrische auto’s. In 2019 wordt er een verkenning uitgevoerd die breed kijkt hoe de autobelastingen op...

Lees meer..

Lagere btw-heffing privégebruik voor auto van de zaak mogelijk

Bijzonder is dat het woon-werkverkeer voor de btw wordt gezien als privégebruik. Voor de bijtelling in de loon- en inkomstenbelasting is dat niet zo. Die bijtelling voor privégebruik kun je voorkomen met een sluitende rittenregistratie, ook al gebruik je de auto ook voor woon-werkverkeer.

Voor de btw leidt het woon-werkverkeer wél tot een correctie van de btw-aftrek bij de werkgever....

Lees meer..

Nieuwe subsidies voor elektrisch rijden in het Klimaatakkoord

In de voorstellen wordt gekoerst op het jaar 2030. In dat jaar moeten er alleen nog elektrische auto’s verkocht worden en zouden er al 2 miljoen elektrische auto’s op de weg zijn. Ook zijn er dan 1,8 miljoen laadpunten verspreid over het hele land. Door subsidies en belastingmaatregelen moet dat gerealiseerd worden.

In de voorgestelde maatregelen wordt gesproken over belastingvoordelen en...

Lees meer..

Meer auto's van de zaak? Dan soms toch maar één keer bijtelling

Voor de bijtelling is het uitgangspunt dat je de werkgever de bijtelling voor privégebruik per auto beoordeelt. De bijtelling privégebruik auto pas je als werkgever toe voor elke auto waarmee de werknemer op kalenderjaarbasis meer dan 500 privékilometers rijdt. Voor elk van de auto’s waarmee de werknemer per jaar aantoonbaar niet meer dan 500 km privé rijdt, kun je de bijtelling achterwege...

Lees meer..

Tweede Kamer neemt Belastingplan 2019 aan

Bijtelling volledig elektrische auto’s

In het belastingplan zelf zat geen voorstel voor aanpassing van de bijtelling. De bijtelling van 4% voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s blijft ook in 2019 doorlopen. Voor nieuwe volledig elektrische auto’s geldt het 4%-tarief van 2019 voor de eerste € 50.000 van de catalogusprijs. Voor het eventuele deel daarboven...

Lees meer..

Auto van de zaak omzetten naar het privévermogen

Als de personenauto van de ondernemer of dga op de zaak staat, kan het zo zijn dat na verloop van de tijd de conclusie is dat de bijtelling voor privégebruik niet meer in een juiste verhouding staat tot de werkelijke autokosten. Helaas geldt pas bij 15 jaar een bijtelling op basis van de werkelijke waarde van de auto. Voor de ondernemer zelf geldt weliswaar een regeling waardoor de bijtelling...

Lees meer..

Bovag en RAI: aanpassing BPM-tarieven noodzakelijk

Voor de bepaling van de CO2-uitstoot van een auto geldt vanaf 1 september 2018 een nieuwe methode: de WLTP. Met een omrekenfactor geldt de met de nieuwe methode vastgestelde CO2-uitstoot vervolgens ook voor de BPM, de aanschafbelasting op een nieuwe auto.

De bedoeling was dat de hoogte van de BPM door de invoering van de nieuwe meetmethode niet zo wijzigen. De vorige staatssecretaris van...

Lees meer..

Kabinet houdt vast aan afschaffing taxiregeling

Het kabinet erkent dat niet alleen het gewone taxivervoer door de per 2020 geplande afschaffing van de teruggaafregeling geraakt wordt, maar het ook het doelgroepenvervoer. Ingeschat wordt dat ongeveer 36% van alle taxi’s een taxibus is en dat 15% van alle taxi’s een rolstoeltaxi(bus) is. Ook voor hen gaat de kilometerkostprijs dan omhoog. Dat geldt ook voor vrijwilligersvervoerprojecten. Het...

Lees meer..

Voorlopig geen aanpassing van de BPM-tabel

De tarief van BPM, de aanschafbelasting op de registratie van nieuwe auto’s, is bijna helemaal afhankelijk van de CO2-uitstoot. Vanaf 1 september 2018 geldt daarvoor de WLTP. Deze vervangt de verouderde NEDC-testmethode. Een uitzondering hierop zijn auto’s die nog op voorraad zijn en waarvan de CO2-uitstoot nog volgens de oude NEDC-testmethode is vastgesteld.

Voor de monitoring van de...

Lees meer..