Nieuw verkooprecord voor Audi

Audi AG zag zijn nieuwverkopen in 2017 voor het achtste achtereenvolgende jaar toenemen en boekte een nieuw verkooprecord. Het premiummerk sloot het jaar af met bijna 1,9 miljoen verkochte Audi’s, een toename van 0,6 procent. Bovendien verkocht Audi in de drie belangrijkste markten voor het merk – de VS, China en Duitsland – meer dan het jaar ervoor.

“We hebben in 2017 in alle belangrijke markten groei weten te realiseren en dankzij positieve verkoopresultaten wereldwijd een nieuw verkooprecord geboekt. Alle individuele landen hebben bijgedragen aan dit succes, dat de aantrekkingskracht van ons huidige modelprogramma bij consumenten onderstreept,” verklaart Bram Schot, lid van de Raad van Bestuur van Audi AG voor sales en marketing.

Premium marktleider in China

Gedurende het kalenderjaar 2017 noteerde Audi in China een verkooptoename van 1,1 procent tot bijna 600.000 auto’s. Daarmee handhaaft Audi zijn positie als marktleider onder de premiummerken op de Chinese markt. Bovendien was december voor Audi in China een absolute recordmaand. Met 69.160 orders verkocht Audi in China niet eerder zoveel auto’s in een enkele maand. In de VS noteerde Audi eveneens een ruime plus in de verkopen, met een stijging van 7,8 procent tot 226.500 auto’s. In Europa verkocht Audi in 2017 ruim 860.000 auto’s (+0,4 procent), waarvan 14.600 in Nederland.

Meer dan 1 op de 3 Audi’s is een ‘Q’

Internationaal waren afgelopen jaar vooral de Q-modellen van Audi erg populair, met een groei van bijna 11 procent tot 690.000 auto’s. Daarmee was meer dan één op de drie verkochte Audi’s in 2017 een ‘Q’. Het merendeel daarvan kwam voor rekening van de Audi Q2.

Veel nieuwe Audi’s in 2018

2018 wordt voor Audi een druk jaar met veel nieuwe modellen die hun opwachting in Nederland maken, zoals de nieuwe Audi A6 en Audi Q8. Bovendien bereidt Audi zich voor op de lancering van de volledig elektrisch aangedreven Audi e-tron, eind dit jaar. Hiertoe gaf Audi recent de aftrap middels de ‘Follow us on the road to zero emission’ campagne.

Bron: Audi Nederland