Banden en onderhoud vwpfs

Banden

De juiste autobanden dragen bij aan uw veiligheid, rijcomfort én besparing op brandstof. Hoe zit het met zomer- en winterbanden en wanneer zijn winterbanden verplicht in het buitenland? Wij hebben de belangrijkste zaken vanuit de Europese wetgeving omtrent winterbanden voor u op een rijtje gezet. Hieronder leest u meer informatie omtrent winter- en zomerbanden.
 
Zomerbanden
Bij een temperatuur boven de 7°C zijn zomerbanden het meest efficiënt. Zomerbanden kunt u laten vervangen als het profiel minder bedraagt dan 2 mm.
 
Winterbanden
Vanaf 7°C en kouder presteren winterbanden aantoonbaar beter dan zomerbanden. Is ons speciale Winterbanden-programma specifiek opgenomen in uw leasecontract en wilt u winterbanden op uw auto? Neem dan contact op met uw wagenparkbeheerder, óf maak zelf een afspraak voor het monteren of wisselen van uw winterbanden.
Tijdens de bandenwisselperiode is het erg druk bij de merkdealers en Euromaster. We raden u aan om op tijd een afspraak te maken en ook om op tijd aanwezig te zijn bij uw afspraak. Indien u te laat komt kan het voorkomen dat u een nieuwe afspraak moet maken, dit in verband met de strakke planning in de werkplaatsen.
 
Eerste aanschaf winterbanden
Als in uw contract winterbanden zijn opgenomen, dan kunt u deze laten monteren bij onderstaande leveranciers.
 
Rijdt u in een Audi, Volkswagen, SEAT of ŠKODA dan kunt u de winterbanden laten monteren bij de merkdealer. Met deze dealerorganisaties hebben we speciale afspraken kunnen maken.
 
U heeft de keuze uit:
•    Losse banden op uw huidige velgen
•    Directset Conti* (wielen compleet met winterbanden) een maat kleiner
- t/m klasse Polo stalen wielen
- vanaf klasse Golf lichtmetalen wielen

Voor alle overige merken klik hier

*in de standaard regeling is een basis set wielen opgenomen naar keuze van de leasemaatschappij.

 
Doorbelasting i.v.m. niet reparabele band
We gaan altijd uit van normale bandslijtage. Een kapot gereden band wordt gezien als een niet verhaalbare schade. Een niet verhaalbare schade lijdt veelal tot een doorbelasting van het eigen risico. Het niet versleten deel van de kapot gereden band (restprofiel) wordt als eigen risico aan uw werkgever doorbelast. In het leasecontract zijn voortijdige vervangingen van banden niet gedekt. Heeft u hier vragen over, neemt u dan gerust contact op met onze BerijdersDesk.

Rekenvoorbeeld van restprofiel
U krijgt een lekke band die niet meer veilig te repareren is. Het restprofiel van de band is 5,25 mm en de kosten voor een nieuwe band bedragen €150.
Een nieuwe band heeft 8 mm profieldikte en is versleten bij 2,5 mm. De lekke band is dus voor 50% versleten.
Er wordt nu 50% x €150 = €75 aan u doorbelast.
 
Heeft u nog vragen rondom uw autobanden of wenst u meer informatie? Neem dan gerust contact op met onze BerijdersDesk via (033) 454 95 55.

De wetgeving in Europa omtrent winterbanden
In Europa kent alleen Finland een algehele verplichting voor winterbanden. Toch kan in andere wintersportlanden het niet gebruiken van winterbanden wel juridische consequenties hebben. Daarom zetten we de belangrijkste zaken voor u op een rijtje.
 
Duitsland

Winterbanden zijn, ook voor buitenlandse bezoekers, verplicht bij winterse omstandigheden.
Als er winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Indien deze snelheid lager is dan die van de auto, moet deze maximumsnelheid met een voor de bestuurder zichtbare sticker worden aangegeven. De boete op het rijden met ongeschikte banden is €40,-. In geval van gevaarzetting of hinder is de boete €120,- en 1 strafpunt.

Italië
Italië kent geen algehele verplichting. Op bergwegen kan winteruitrusting (kettingen of winterbanden) verplicht zijn. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven. Het niet gebruiken van winterbanden bij winterse omstandigheden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen en ook strafrechtelijke gevolgen hebben.

Frankrijk
Uitgangspunt is de algemene bepaling dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond van dit uitgangspunt kan rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben. Voor bergwegen kan winteruitrusting verplicht gesteld worden. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven.
 

Finland
Winterbanden zijn, ook voor buitenlandse bezoekers, verplicht van 1 december tot 1 maart.

Oostenrijk
In Oostenrijk is geen algemene verplichting voor winterbanden. Voor bergwegen kan wel "Winterausrüstung" (sneeuwkettingen of winterbanden) verplicht gesteld worden. Bij gebruik van winterbanden moeten banden minimaal 4 mm profiel hebben, winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden gezien als zomerbanden. Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en ook leiden tot verkeersboetes.

Zwitserland
In Zwitserland is geen wettelijke regeling, maar winterbanden worden wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging. Zweden Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden) worden uitgerust. Bij een aanrijding kan rijden zonder winteruitrusting leiden tot (mede)aansprakelijkheid.

Noorwegen
Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden) worden uitgerust. Het rijden zonder winteruitrusting kan (mede)aansprakelijkheid tot gevolg hebben. In Noorwegen kunnen zelfs in de maand juni nog gladde wegen voorkomen.

Tsjechië
Winterbanden zijn, ook voor buitenlandse bezoekers, verplicht van 1 november tot 1 april.
Alarmklasse
Voor uw verzekering gelden er bepaalde preventie-eisen.
We kennen hiervoor een vijftal SCM alarmklassen:

1. Startonderbrekers
2. Startonderbrekers, inbraakdetectie en alarmering
3. Startonderbrekers, inbraakdetectie, alarmering, sabotagesignalering en hellingdetectie.
4. Alarmklasse 1,2, of 3 in combinatie met een voertuigvolgsysteem die het mogelijk maakt een voertuig na diefstal te  traceren. Het volgsysteem wordt geactiveerd door een bewegingssensor of na diefstalmelding.
5. Alarmklasse 1,2, of 3 in combinatie met een voertuigvolgsysteem die het mogelijk maakt een voertuig na diefstal te  traceren. Het volgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat.

Meer informatie over de alarmklasse vindt u op de site van
 SCM.

Afhankelijk van de hoogte van uw verzekering gelden bepaalde eisen aan de alarmklasse. Neem voor meer informatie hierover contact op met de BerijdersDesk.