Autobanden

De juiste autobanden dragen bij aan uw veiligheid, rijcomfort én besparing op brandstof.

Hoe zit het met zomer- en winterbanden en wanneer zijn winterbanden verplicht in het buitenland? Wij hebben de belangrijkste zaken vanuit de Europese wetgeving omtrent winterbanden voor u op een rijtje gezet. Hieronder leest u meer informatie omtrent winter- en zomerbanden.

 

Zomerbanden

Bij een temperatuur boven de 7°C zijn zomerbanden het meest efficiënt. Zomerbanden kunt u laten vervangen als het profiel minder bedraagt dan 2 mm.
 

Winterbanden

Vanaf 7°C en kouder presteren winterbanden aantoonbaar beter dan zomerbanden. Is ons speciale Winterbanden-programma specifiek opgenomen in uw leasecontract en wilt u winterbanden op uw auto? Neem dan contact op met uw wagenparkbeheerder, óf maak zelf een afspraak voor het monteren of wisselen van uw winterbanden.
Tijdens de bandenwisselperiode is het erg druk bij de merkdealers en Euromaster. We raden u aan om op tijd een afspraak te maken en ook om op tijd aanwezig te zijn bij uw afspraak. Indien u te laat komt kan het voorkomen dat u een nieuwe afspraak moet maken, dit in verband met de strakke planning in de werkplaatsen.
 

Eerste aanschaf winterbanden

Als in uw contract winterbanden zijn opgenomen, dan kunt u deze laten monteren bij onderstaande leveranciers.
 
Rijdt u in een Audi, Volkswagen, SEAT of ŠKODA dan kunt u de winterbanden laten monteren bij de merkdealer. Met deze dealerorganisaties hebben we speciale afspraken kunnen maken.
 
U heeft de keuze uit:
•    Losse banden op uw huidige velgen
•    Directset Conti* (wielen compleet met winterbanden) een maat kleiner
- t/m klasse Polo stalen wielen
- vanaf klasse Golf lichtmetalen wielen
 
Voor alle overige merken klik hier

*in de standaard regeling is een basis set wielen opgenomen naar keuze van de leasemaatschappij.
 

Doorbelasting i.v.m. niet reparabele band

We gaan altijd uit van normale bandslijtage. Een kapot gereden band wordt gezien als een niet verhaalbare schade. Een niet verhaalbare schade lijdt veelal tot een doorbelasting van het eigen risico. Het niet versleten deel van de kapot gereden band (restprofiel) wordt als eigen risico aan uw werkgever doorbelast. In het leasecontract zijn voortijdige vervangingen van banden niet gedekt. Heeft u hier vragen over, neemt u dan gerust contact op met onze BerijdersDesk.

Rekenvoorbeeld van restprofiel

U krijgt een lekke band die niet meer veilig te repareren is. Het restprofiel van de band is 5,25 mm en de kosten voor een nieuwe band bedragen €150.
Een nieuwe band heeft 8 mm profieldikte en is versleten bij 2,5 mm. De lekke band is dus voor 50% versleten.
Er wordt nu 50% x €150 = €75 aan u doorbelast.
 
Heeft u nog vragen rondom uw autobanden of wenst u meer informatie? Neem dan gerust contact op met onze BerijdersDesk via 033 454 9555.