VWPFS Mobility: reizen met de alles-in-één-kaart

Geschreven door Het redactieteam
7-7-2022 | Leesduur 3 min
Geschreven door Het redactieteam, VWPFS
7-7-2022 | Leesduur 3 min
Nieuws VWPFS
Ze hebben bewust een tijdje gewacht om de buitenwereld erover te vertellen, maar eindelijk is het zover. Nu de implementatie bij uitzendorganisatie Olympia een feit is, staan Aart van de Poppe (tendermanager) en Johan Schallenberg (productmanager) te popelen om alles te vertellen over VWPFS Mobility.
Johan werkte hiervoor als productmanager bij Shuttel, de mobiliteitskaart van Pon. Hij heeft daar meegewerkt aan de ontwikkeling van het hele mobiliteitsconcept. Shuttel is ooit begonnen bij Volkswagen Pon Financial Services, maar in augustus 2017 overgenomen door Pon en Volkswagen Financial Services in Duitsland. De strengere regels van de Europese Centrale Bank zaten een vlotte ontwikkeling van Shuttel in de weg. Onder de vleugels van Pon heeft Shuttel als mobiliteitsconcept een vlucht genomen. Het winnen van de tender voor de Rijksoverheid met 110.000 kaarthouders hielp. En nu, bijna vijf jaar later, is het als een white label product terug in de portefeuille van Volkswagen Pon Financial Services.

Van Shuttel naar VWPFS Mobility
‘Mijn project bij Shuttel liep in december 2020 ten einde,’ vertelt Johan. ‘Dat was voor Volkswagen Pon Financial Services het moment om mij te vragen terug te komen om het product onder hun naam uit te rollen. Ik ben hier in februari vorig jaar begonnen om Shuttel te implementeren. Dat betekent simpel gezegd dat het product volledig in de look and feel van Volkswagen Pon Financial Services is, maar op de achtergrond draait op de systemen van Shuttel. Je ziet als klant dus alleen maar VWPFS Mobility: op je app, op je portal en op alle documenten die erbij horen, zoals offertes en facturen. En hét grote voordeel voor de klant is dat leasing en mobiliteit nu als één pakket worden aangeboden.’

Marktsignalen
Aart gaat verder. ‘Ik herinner me een beurs van Heliview in 2019 in Nieuwegein. Samen met Shuttel gaven we daar een presentatie en je proefde in de zaal dat de markt er klaar voor was. Er zaten vooral grote bedrijven en die waren toen al aan het worstelen met mobiliteit. Corona heeft dat proces op verschillende manieren versneld. Er worden veel minder kilometers gereden, waardoor een deel van het wagenpark onvoldoende wordt gebruikt. Ook mogen loonwerkkilometers niet zonder meer worden vergoed. Bedrijven willen medewerkers op bepaalde functies wel mobiel houden en zoeken naar alternatieven voor de klassieke leaseregeling.’

Klimaatakkoord
Johan vervolgt: ‘Er is nog een derde ontwikkeling die VWPFS Mobility in de kaart speelt. Bedrijven met meer dan 100 werknemers zijn vanaf 2026 verplicht om een administratie bij te houden van hun CO2-emissie. Dat is onderdeel van het klimaatakkoord van Parijs waar nog maar weinig aandacht voor is geweest, maar wat een enorme impact heeft op die bedrijven. Want alle werk-gerelateerde kilometers tellen mee, dus ook het woon-werkverkeer. Je kunt je voorstellen wat voor administratieve rompslomp dat met zich meebrengt. Met VWPFS Mobility kunnen we bij zo’n bedrijf die zorg volledig wegnemen.’

Wat is VWPFS Mobility?
‘VWPFS Mobility is complete vrijheid in mobiliteit,’ vindt Aart. ‘Het is een mobiliteitsconcept dat je als bedrijf kunt aanbieden aan je medewerkers. Hiermee kunnen ze de beschikking krijgen over een mobiliteitsbudget, waarmee ze gebruik kunnen maken van het OV, fietsen, scooters, taxi’s en huurauto’s. Je krijgt een druppel, een pas en een app. Met VWPFS Mobility kun je namelijk ook laden en tanken.’ Aart en Johan zien ook voordelen voor de werkgever: ‘In plaats van alle transacties zelf te verzamelen en bij te houden in een administratie, krijg je van ons één verzamelfactuur. Wel kun je de kosten tot in detail monitoren en analyseren, waardoor je als bedrijf volledig de controle houdt.’

Olympia uitzendorganisatie
Inmiddels zijn Aart en Johan al bij verschillende organisaties bezig om VWPFS Mobility in de markt te zetten. ‘Bij Olympia, een grote uitzendorganisatie met 850 medewerkers en 130 vestigingen, hebben we in de zomer van 2021 de tender gewonnen. In maart beginnen we met de uitrol van de mobiliteitskaarten voor de medewerkers en in april nemen we het complete beheer over van het wagenpark dat bestaat uit 200 voertuigen. Bij Infor, een softwareontwikkelaar, zijn we ook gestart met een pilot voor zo’n 50 medewerkers.’


Geschreven door Het redactieteam
7-7-2022 | Leesduur 3 min
Geschreven door Het redactieteam | VWPFS @ VWPFS
7-7-2022
Lees meer over:
Delen