Veelgestelde vragen over elektrisch rijden en leasen
Staat uw vraag er niet bij? Neem contact op met onze leaseadviseurs of accountmanagers. Wij helpen u graag.
Neem contact met ons op via +31 33 454 95 55 of berijdersdesk@vwpfs.nl.
Een elektrische auto heeft ook rijgedrag vanwege de koppel*. Hij kan namelijk door de elektromotor direct maximaal koppel leveren. Een elektrische auto is stiller. Daarnaast heeft een elektrische auto geen versnellingsbak en daardoor is het vergelijkbaar met het rijden in een automaat. Door alle technische ontwikkelingen hebben elektrische auto’s tegenwoordig ook een aanzienlijk vermogen. Tevens kun je meer gebruik maken van recuperatief remmen (remmen op de motor).
* De koppel van een motor geeft de kracht aan die een auto ontwikkelt bij een bepaald toerental.
De batterij van een elektrische auto kan thuis, op het werk of in de publieke ruimte (oplaadpalen.nl) opgeladen worden. Door gebruik te maken van de bijgeleverde laadpas kan je bij elke paal laden, ongeacht de leverancier van de laadpaal.
Je kunt contact met ons opnemen via of berijdersdesk@vwpfs.nl.
Dat is niet mogelijk. We hebben enkel een samenwerking met Vattenfall, The New Motion, Eneco en Servicehouse. Andere partijen kunnen niet worden meegenomen in een leasecontract. Als een andere partij wordt gekozen zal u of uw werkgever de kosten zelf betalen en verloopt het contract van het laadpakket buiten Volkswagen Pon Financial Services om.
Indien het laadpakket is meegenomen in het leasecontract geldt dat de verhuiskosten van een laadpakket doorbelast worden aan uw werkgever. Hierbij moet gedacht worden aan:
- Demontage of aanschaf plus installatie van het laadpakket;
- Voortijdige beëindigingskosten van de auto doordat deze niet meer past in het toekenningscriterium of doordat er geen laadpakket te realiseren is op het nieuwe adres en daardoor de auto niet meer past in het toekenningscriterium.
Bij uw laadpakket leverancier.
- Vattenfall is bereikbaar op telefoonnummer 088 363 7991.
- Eneco is bereikbaar op telefoonnummer 088 170 7700.
- The New Motion is bereikbaar op telefoonnummer 088 010 9501.
- Servicehouse in combinatie met een Shuttel is bereikbaar op 033 303 4685.
- Servicehouse in combinatie met een PonEnergie is bereikbaar op 033 206 9641.
.
De laadtijd is afhankelijk van hoe leeg de accu’s zijn, hoe snel de auto kan laden en het soort oplaadpunt. De exacte laadtijd per elektrisch model kunt u hier vinden.
Er zijn meerdere opties als u strandt met uw elektrische auto:
- U wordt weggesleept naar de dichtstbijzijnde laadpaal.
- Een mobiele snellader van de hulpdienst kan uw auto genoeg opladen zodat u verder kunt rijden naar het dichtstbijzijnde laadstation Het kan voorkomen dat zowel uw batterij leeg is en u uw laadpas bent vergeten. In dat geval sleept de hulpdienst u naar een laadpaal in de buurt, activeren ze dit laadstation met de laadpas van de hulpdienst. Vervolgens kan de hulpdienst weer op pad. Zodra uw auto genoeg is opgeladen kunt u de hulpdienst bellen en vragen de laadsessie extern te verbreken.
Heeft u een sterretje in uw ruit of moet uw ruit worden vervangen? Ga naar ‘Maak een afspraak’ in de app om direct een afspraak te maken.
Er kunnen de volgende opties met betrekking tot vervangend vervoer opgenomen zijn in uw leasecontract:
- Vervangend vervoer per direct.
- Vervangend vervoer na 24 uur (Indien uw leaseauto niet binnen 24-uur beschikbaar kan zijn, heeft u recht op direct vervangend vervoer).
- Geen recht op vervangend vervoer.
Vraag aan uw werkgever wanneer u recht heeft op vervangend vervoer. U kunt ook direct contact met ons opnemen via +31 33 454 95 55.
U wordt zeker geholpen in het buitenland. We staan 7 dagen per week, 24 uur per dag voor u klaar. Buiten kantooruren wordt u doorgeschakeld naar de Alarmcentrale. Ga naar onze website voor meer tips bij pech in het buitenland.
Vanuit de mobiliteitsgarantie zijn twee dagen vervangend vervoer inbegrepen. De mobiliteitsgarantie geldt alleen voor reizigers die stranden.
Voor vervangend vervoer na de eerste twee dagen worden kosten in rekening gebracht tenzij vervangend vervoer als aanvullende dienst in de leaseovereenkomst opgenomen is, dit staat vermeld in het leasecontract.
Volkswagen Pon Financial Services en haar verzekeraar stellen maar één eis: de bestuurder of bestuurster van de leaseauto moet in het bezit te zijn van een geldig Nederlands rijbewijs. Het kan zijn dat uw werkgever andere regels hanteert over het uitlenen van de leaseauto. Check dit bij uw werkgever.
Tip: noteer de datum en kilometerstand op het moment dat u de auto uitleent en terugkrijgt. Dit voorkomt lastige discussies bij eventuele schades of verkeersovertredingen.
Leg bij schade in het buitenland allereerst de schade zo goed mogelijk vast met foto's. Vraag ook de gegevens van de groene kaart van de tegenpartij op. Vul ter plekke, met de tegenpartij, een Europees schadeformulier in en upload deze in het online schadeformulier.
Daarnaast is het verstandig om aangifte te doen bij de (plaatselijke) politie. Let op: Het schadeformulier moet samen met de tegenpartij zijn ingevuld en worden ondertekend. Upload het aangifteformulier ook in het online schadeformulier. Zo vindt er een snellere en correcte afhandeling plaats door de verzekeringsmaatschappij.
We nemen zo snel mogelijk contact met u op. Wij zorgen voor het schadeherstel aan uw auto, zodat u hier geen omkijken naar heeft.
Bij Volkswagen Pon Financial Services heeft u de keuze uit meerdere leveranciers:
- Vattenfall Incharge laadpas of druppel
- Servicehouse/Shuttel laadpas of druppel
- Eneco laadpas of druppel
- The New Motion/Shell Recharge laadpas of druppel
- Of een universele MTC laadpas